|
|
|
|
|
|
 |
|
Teleport 9 Handleiding
|
 |
|
Wederom een stukje hoogwaardige HF-techniek dat via het amateurmuseum
een nieuw leven wordt ingeblazen. Was het bij voorgaande projecten zo
dat het ombouwtraject ingewikkeld en tijdrovend was, de ombouw van de
AEG Teleport 9 is waarschijnlijk de meest eenvoudige tot dusver. Het
heeft Rob Spijker PE1RJY de nodige maanden en hoofdbrekens gekost, maar
het is hem gelukt om de ombouw volledig in software uit te voeren. Je
hoeft dus alleen maar de EPROM te vervangen en...
klaar-is-kees.
De porto maakt gebruik van een kanaalraster van 25 kHz en werkt in de
meeste gevallen direct na het plaatsen van de EPROM. In enkele gevallen
kan het nodig zijn om zender of ontvanger een beetje bij te regelen. In
deze handleiding wordt beschreven hoe de ombouw in zijn werk gaat en hoe
de nieuwe software gebruikt kan worden.
Wij wensen je veel plezier met de ombouw.
Waarschuwing:
Lees deze handleiding goed door voordat je begint met ombouwen!
Zorg er tevens voor dat je altijd het juiste gereedschap gebruikt,
vooral bij het afregelen van de kernen.
|
|
|
 |
|
Inhoud
|
 |
|
De AEG Teleport 9 portofoons zijn modulair opgebouwd. Met dit modulaire concept
konden verschillende uitvoeringen worden gerealiseerd. De portofoons waarover
wij de beschikking hebben gekregen, zijn bedoeld voor een truncking netwerk.
Deze truncking portofoons waren met de originele software alleen bruikbaar in
een trunckingnetwerk, en dus niet als 'normale' portofoon. Om deze portofoons
geschikt te maken voor amateurgebruik, was het nodig om de software geheel te
herschrijven.
De teleport wordt bestuurd door de D8039 microprocessor van NEC. Als synthesizer
wordt de MC145156 van motorola gebruikt. De portofoon kon in een raster van 20 KHz
of 25 KHz worden gebruikt. Als referentie wordt een oscillator gebruikt van 5.120 MHz.
Deze frequentie wordt door de voordeler van de synthesizer door 1024 gedeeld, waardoor
een signaal van 5 kHz ontstaat. Met dit gedeelde referentiesignaal kon men een raster
van 20 KHz (stappen van 4), en een raster van 25 KHz (stappen van 5) maken. De
voordeler van de synthesizer kan ook door 2048 delen, waardoor 2.5 KHz zou ontstaan.
Hiermee zou een raster van 12.5 KHz kunnen worden gemaakt. Echter, de uitvoering van
de synthesizer is een naakte uitvoering. De chip is op een keramisch plaatje
geplaatst en met een druppel hars overgoten, waardoor de pennen niet toegankelijk
zijn. Aan de deelfactor van de voordeler kan dus niets worden veranderd. Om een
raster van 12.5 KHz te krijgen is het noodzakelijk het kristal in de referentie
oscillator te vervangen. De referentie-oscillator is in een blikken module
ondergebracht. Om het kristal in de referentie-oscillator te vervangen moet het
blikken doosje worden losgesoldeerd. Omdat we veel problemen voorzagen bij het
openmaken van de referentie-oscillator, hebben we er in eerste instantie voor
gekozen om dit in deze basisversie niet te doen, en de porto in een 25 KHz
raster te laten werken.
|
Zoals in de tekening op de laatste bladzijde te zien is, zijn enkele functies nog
niet geïmplementeerd in deze versie van de software. Het is bijvoorbeeld de bedoelding
om een 1750 Hz toon toe te voegen voor repeatergebruik en ook de opstartfrequentie zou
instelbaar moeten zijn. Tevens zou de de porto een hoger vermogen af kunnen geven wanneer
gebruik gemaakt wordt van de car-kit. De meest recente versie van de software is te
vinden op de speciale website die onder aan deze pagina is vermeld. Hier vind je ook
eventuele hints en tips.
Op de achterzijde van deze handleiding vind je een beknopte omschrijving van de diverse
software-functies.
|
Bij de porto is een geprogrammeerde EPROM geleverd. Voor de basisversie moet deze in de
porto worden geplaatst en kan het nodig zijn de porto opnieuw af te regelen. Let hierbij
goed op statische elektriciteit want de gevoelige electronica is zo om zeep geholpen.
- Verwijder het accupack.
- Draai de 4 schroeven (kruiskop) aan de achterzijde van de porto los.
- Verwijder de achterzijde.
- De voorzijde kan nu ook verwijderd worden. Trek deze voorzichtig recht naar voren.
Denk erom dat de pennen van de connector niet ombuigen.
- Leg het voorfront met het toetsenbord naar beneden. Nu zijn er 5 schroeven zichtbaar
waarmee de blikken afscherming vastzit, en een schroef waarmee bij sommige porto's de
ROM module vastzit.
- Verwijder de schroef van de ROM-module.
- Trek de ROM-module vanaf de voorzijde uit het voorfront en leg het voorfront weer
met de voorzijde naar beneden.
- Draai de 5 schroeven, waarmee de blikken afscherming vastzit, los.
- Verwijder de blikken afscherming. Nu is de processorprint zichtbaar.
- Trek voorzichtig de print uit het voorfront en klap deze, nadat de print uit de
connectors is, naar rechts. Denk hierbij om de 4 draden van de luidspreker en de microfoon.
- Plaats nu de EPROM op de processorprint. Deze moet in het voetje dat is gehuisvest
tussen de microprocessor (D8039) en de FFSK chip (C18101S). Let op de richting. De
inkeping van de EPROM moet in dezelfde richting wijzen als de inkeping van de C18101S
Chip. Controleer of alle pootjes van de EPROM in het voetje steken, en er geen pennen
zijn omgebogen.
- Controleer of de aansluitingen van de microfoon en de luidspreker nog goed vastzitten.
Soldeer deze zonodig opnieuw vast.
- Plaats de processorprint voorzichtig terug. Let er op dat de pennen van het voorfront
goed in de connector steken.
- Plaats de afscherming en draai de 5 schroeven vast.
- Druk de ROM aan de voorzijde van het voorfront er voorzichtig in, en draai deze met
de schroef weer vast.
- Maak de onderste twee drukknoppen vrij (zie hiervoor het volgende hoofdstuk).
- Plaats het voorfront weer op de porto. Let hierbij op dat de pennen goed in de
connector van het voorfront steken.
|
Aan de zijkant van de porto bevinden zich, onder de PPT schakelaar, nog twee
drukknoppen: eentje met één stip en eentje met twee stippen. Deze knoppen
worden in de standaard uitvoering van het apparaat gebruikt voor het selectieve
toonslot, maar zijn in de Schiphol-versie door middel van een metalen plaatje
geblokkeerd. Ofschoon deze twee knoppen in de huidige versie van de software
nog niet worden gebruikt, is het toch verstandig om ze alvast vrij te maken
met het oog op toekomstige uitbreidingen, zoals 1750 Hz en schaalverlichting.
Kijken we in de geopende voorzijde van de porto, dan zien we aan de linkerkant,
ter hoogte van de dikke rubberen streep, een klein schroefje zitten, precies
achter de connector van het frontpaneel. Draai dit schroefje los met een kleine
schroevendraaier en zorg ervoor dat je de connector niet beschadigd. Verwijder
nu de rubberen knoppen en laat het schroefje gewoon zitten. Verwijder het
matalen plaatje en schroef de rubberen knoppen weer vast.
|
|
In principe zou de kwaliteit van de meeste accupacks redelijk tot goed moeten zijn.
Bedenk echter dat de batterijen ruim een jaar in onze opslag hebben gelegen en dat
ze in die tijd niet opgeladen zijn. Het kan daarom nodig zijn om de NiCad's te
regenereren of, in het uiterste geval, te vervangen. Soms kan het helpen om
kortstondig een grote stroom door de cellen te laten lopen, maar beter is om
gebruik te maken van een professionele regenerator. Als de cellen toch vervangen
moeten worden, gebruik dan bijvoorbeeld 6 penlight NiCad cellen.
|
|
|
Nu zit de nieuwe software in de porto. Plaats het accupack terug en zet de
portofoon aan. Op het display verschijnt nu gedrurende een korte tijd de
tekst Jan C (Jan Corver)
en vervolgens de opstartfrequentie:
Onderstaand de resultaten van de metingen die door PE1MIX, PE1RRT en
PE1BXL zijn uitgevoerd aan enkele porto's. De werkelijke resultaten
kunnen natuurlijk afwijken.
|
Max. zendvermogen 2,4 W Squelch-niveau 0,5 µV Signaal-ruisverhouding 12 dB SINAD bij 0.375 µV Bandbreedte 15 kHz Zijbanddemping > 60dB
|
Vrijwel alle porto's blijken na het plaatsen van de nieuwe
software direct goed te werken. Bij enkele exemplaren hebben
we echter gemerkt dat de ontvanger vrijwel volledig 'doof' is.
Na enig onderzoekwerk is gebleken dat dit vrijwel altijd goed
zelf is op te lossen. Hiervoor is het nodig de ontvanger af te
regelen. Ga als volgt te werk:
- Op de porto aan de achterzijde (laat het bedieningspaneel
en de batterij zitten).
- Sluit een zwak signaal op 145.000 MHz aan op de antenne-ingang.
Gebruik hiervoor bij voorkeur een meetzender en regel het uitgangsvermogen
daarvan zodanig af, dat het signaal 'in de ruis' hoorbaar is uit de porto.
Bij gebrek aan een meetzender kan bijvoorbeeld ook gebruik worden gemaakt van
een portofoon waarop in plaats van de antenne een dummy-load is aangesloten.
Plaats de zendende portofoon op een dusdanige afstand dat het signaal
in de ruis ontvangen wordt.
- Regel nu de 5 spoelen en de trimmer in het front-end af op maximale
gevoelligheid. In de onderstaande tekening is aangegeven welke afregelpunten
het hier betreft. Het front-end bezit nóg een afregelpunt (het onderste)
maar hier moet je beslist niet aan draaien. In de meeste gevallen is dit
afregelpunt verzegeld.
|
|
|
|
Overzicht van de modules en afregelpunten
|
 |
 |
Aan de achterzijde van de porto bevindt zich een ietwat vreemde
uitbreidingsconnector.
Op deze connector is een aantal belangrijke signalen te vinden,
zoals voeding, microfoon en luidspreker. Voor wie erin geslaagd
is een microfoon, car-kit of remote control unit te bemachtigen,
hebben we hiernaast de aansluitingen van deze connector weergegeven.
|
PTC Temperatuurvoeler (batterij) Mik Ext Externe microfoon U Mik Interne microfoon (2V) Kfz Vehicle call ST2 PTT knop RUF1 Oproeptoon 1 (tevens zijkant) LSP Luidspreker NFA Audio uitgang RUF2 Oproeptoon 2 (tevens zijkant) A3 Voeding geschakeld GND Ground, massa A1 Batterij direct A2 Voeding ongeschakeld RSPK Squelch NFE Laagfrequent van ontvanger NFS2 Audio direct naar modulator
|
|
Wanneer er geen steker in de connector is geplaatst, is een aantal
pennen met elkaar doorverbonden. Zodra een steker wordt geplaatst,
worden deze doorverbindingen automatisch onderbroken. In de
nevenstaande tabel is aangegeven welke pennen in rust met elkaar
verbonden zijn.
|
Via het museum is een beperkt aantal acculaders voor de Teleport 9
beschikbaar. Hiernaast de technische gegevens ervan. Deze laders
zijn voorzien van een geavanceerd laadcircuit dat ervoor zorgt dat
de batterij in goede conditie blijft. Tijdens het laden wordt
overgeschakeld van snel- naar druppellading wanneer:
- De batterij vol is,
- Gasvorming ontstaat,
- De temperatuur hoger wordt als 60°C
De lader schakelt weer over op snelladen, wanneer de spanning per
cel beneden 1,1V zakt. Door middel van een rode en een groene LED
op de voorkant van het apparaat wordt aangegeven welke manier van
laden actief is.
|
|
|
Netspanning: 220V, 50/60 Hz, ±10% Omschakelbaar 110V Snellaadstroom: 260mA/170mA Druppellaadstroom: 33mA/26mA Batterij type: 6-cell (type A1, A2) 10-cell (type B1, B2) 7-cell (type Ex) mod. Laadtijd: max. 4,5 uur
|
Om de portofoon beschikt te maken voor mobiel gebruik, werd
door AEG een car-kit ontwikkeld, zodat de porto kan worden
aangesloten op de boordspanning van een voertuig. De car-kit
beschikt over externe aansluitingen voor antenne, microfoon,
luispreker, etc. De pin-bezetting van de uitbreidingsconnector
is gelijk aan die van de porto zelf (zie vorige bladzijde). Via
een klein plugje (rechts) wordt tevens de antenne-aansluiting
overgenomen.
|
|
Bij het inschakelen van de porto verschijnt even de tekst Jan C
in het display (Jan Corver).
Vervolgens verschijnt de opstartfrequentie 145.700.
Dit is de frequentie van de repeaters PI3EHV en PI3FRL.
|
 |
|
Instellen van de frequentie
|
 |
 |
Het instellen van een frequentie is zeer eenvoudig en gebeurt met
slechts 3 toetsen.
Aangezien de frequenties in de 2-meterband altijd beginnen met 14,
hoeven deze niet te worden ingetoetst. Het ingeven van een frequentie
kan dus beginnen met het 3e cijfer. Dit cijfer geeft dus de hele MHz-en
aan (4 of 5). Het volgende cijfer geeft het honderdtal van de kHz-en
aan (0-9). Het laatste cijfer is het eerste cijfer van de rasterfrequentie.
|
DISCLAIMER —
Crypto Museum bied de pagina's van het voormalige Museum Jan Corver aan
om historische redenen, en is niet verantwoordelijk voor de inhoud ervan.
Veel van de aangeboden links zijn niet meer actueel of zijn inmiddels
opgeheven.
|
|
|
Any links shown in red are currently unavailable.
If you like the information on this website, why not make a donation?
© Crypto Museum. Last changed: Thursday, 24 August 2023 - 10:29 CET.
|
 |
|
|
|
| |