Click for homepage
Click to see more
Teleport 9 Handleiding
Wederom een stukje hoogwaardige HF-techniek dat via het amateurmuseum een nieuw leven wordt ingeblazen. Was het bij voorgaande projecten zo dat het ombouwtraject ingewikkeld en tijdrovend was, de ombouw van de AEG Teleport 9 is waarschijnlijk de meest eenvoudige tot dusver. Het heeft Rob Spijker PE1RJY de nodige maanden en hoofdbrekens gekost, maar het is hem gelukt om de ombouw volledig in software uit te voeren. Je hoeft dus alleen maar de EPROM te vervangen en... klaar-is-kees.

De porto maakt gebruik van een kanaalraster van 25 kHz en werkt in de meeste gevallen direct na het plaatsen van de EPROM. In enkele gevallen kan het nodig zijn om zender of ontvanger een beetje bij te regelen. In deze handleiding wordt beschreven hoe de ombouw in zijn werk gaat en hoe de nieuwe software gebruikt kan worden.

Wij wensen je veel plezier met de ombouw.

Waarschuwing:
Lees deze handleiding goed door voordat je begint met ombouwen! Zorg er tevens voor dat je altijd het juiste gereedschap gebruikt, vooral bij het afregelen van de kernen.
  
porto front
Inhoud
Inleiding
De AEG Teleport 9 portofoons zijn modulair opgebouwd. Met dit modulaire concept konden verschillende uitvoeringen worden gerealiseerd. De portofoons waarover wij de beschikking hebben gekregen, zijn bedoeld voor een truncking netwerk. Deze truncking portofoons waren met de originele software alleen bruikbaar in een trunckingnetwerk, en dus niet als 'normale' portofoon. Om deze portofoons geschikt te maken voor amateurgebruik, was het nodig om de software geheel te herschrijven.

De teleport wordt bestuurd door de D8039 microprocessor van NEC. Als synthesizer wordt de MC145156 van motorola gebruikt. De portofoon kon in een raster van 20 KHz of 25 KHz worden gebruikt. Als referentie wordt een oscillator gebruikt van 5.120 MHz. Deze frequentie wordt door de voordeler van de synthesizer door 1024 gedeeld, waardoor een signaal van 5 kHz ontstaat. Met dit gedeelde referentiesignaal kon men een raster van 20 KHz (stappen van 4), en een raster van 25 KHz (stappen van 5) maken. De voordeler van de synthesizer kan ook door 2048 delen, waardoor 2.5 KHz zou ontstaan. Hiermee zou een raster van 12.5 KHz kunnen worden gemaakt. Echter, de uitvoering van de synthesizer is een naakte‘ uitvoering. De chip is op een keramisch plaatje geplaatst en met een druppel hars overgoten, waardoor de pennen niet toegankelijk zijn. Aan de deelfactor van de voordeler kan dus niets worden veranderd. Om een raster van 12.5 KHz te krijgen is het noodzakelijk het kristal in de referentie oscillator te vervangen. De referentie-oscillator is in een blikken module ondergebracht. Om het kristal in de referentie-oscillator te vervangen moet het blikken doosje worden losgesoldeerd. Omdat we veel problemen voorzagen bij het openmaken van de referentie-oscillator, hebben we er in eerste instantie voor gekozen om dit in deze basisversie niet te doen, en de porto in een 25 KHz raster te laten werken.


De software
Zoals in de tekening op de laatste bladzijde te zien is, zijn enkele functies nog niet geïmplementeerd in deze versie van de software. Het is bijvoorbeeld de bedoelding om een 1750 Hz toon toe te voegen voor repeatergebruik en ook de opstartfrequentie zou instelbaar moeten zijn. Tevens zou de de porto een hoger vermogen af kunnen geven wanneer gebruik gemaakt wordt van de car-kit. De meest recente versie van de software is te vinden op de speciale website die onder aan deze pagina is vermeld. Hier vind je ook eventuele hints en tips.

Op de achterzijde van deze handleiding vind je een beknopte omschrijving van de diverse software-functies.


Ombouw
Bij de porto is een geprogrammeerde EPROM geleverd. Voor de basisversie moet deze in de porto worden geplaatst en kan het nodig zijn de porto opnieuw af te regelen. Let hierbij goed op statische elektriciteit want de gevoelige electronica is zo om zeep geholpen.
  1. Verwijder het accupack.
  2. Draai de 4 schroeven (kruiskop) aan de achterzijde van de porto los.
  3. Verwijder de achterzijde.
  4. De voorzijde kan nu ook verwijderd worden. Trek deze voorzichtig recht naar voren. Denk erom dat de pennen van de connector niet ombuigen.
  5. Leg het voorfront met het toetsenbord naar beneden. Nu zijn er 5 schroeven zichtbaar waarmee de blikken afscherming vastzit, en een schroef waarmee bij sommige porto's de ROM module vastzit.
  6. Verwijder de schroef van de ROM-module.
  7. Trek de ROM-module vanaf de voorzijde uit het voorfront en leg het voorfront weer met de voorzijde naar beneden.
  8. Draai de 5 schroeven, waarmee de blikken afscherming vastzit, los.
  9. Verwijder de blikken afscherming. Nu is de processorprint zichtbaar.
  10. Trek voorzichtig de print uit het voorfront en klap deze, nadat de print uit de connectors is, naar rechts. Denk hierbij om de 4 draden van de luidspreker en de microfoon.
  11. Plaats nu de EPROM op de processorprint. Deze moet in het voetje dat is gehuisvest tussen de microprocessor (D8039) en de FFSK chip (C18101S). Let op de richting. De inkeping van de EPROM moet in dezelfde richting wijzen als de inkeping van de C18101S Chip. Controleer of alle pootjes van de EPROM in het voetje steken, en er geen pennen zijn omgebogen.
  12. Controleer of de aansluitingen van de microfoon en de luidspreker nog goed vastzitten. Soldeer deze zonodig opnieuw vast.
  13. Plaats de processorprint voorzichtig terug. Let er op dat de pennen van het voorfront goed in de connector steken.
  14. Plaats de afscherming en draai de 5 schroeven vast.
  15. Druk de ROM aan de voorzijde van het voorfront er voorzichtig in, en draai deze met de schroef weer vast.
  16. Maak de onderste twee drukknoppen vrij (zie hiervoor het volgende hoofdstuk).
  17. Plaats het voorfront weer op de porto. Let hierbij op dat de pennen goed in de connector van het voorfront steken.

Geopende porto

De schakelaars
Aan de zijkant van de porto bevinden zich, onder de PPT schakelaar, nog twee drukknoppen: eentje met één stip en eentje met twee stippen. Deze knoppen worden in de standaard uitvoering van het apparaat gebruikt voor het selectieve toonslot, maar zijn in de Schiphol-versie door middel van een metalen plaatje geblokkeerd. Ofschoon deze twee knoppen in de huidige versie van de software nog niet worden gebruikt, is het toch verstandig om ze alvast vrij te maken met het oog op toekomstige uitbreidingen, zoals 1750 Hz en schaalverlichting.
Switches
Kijken we in de geopende voorzijde van de porto, dan zien we aan de linkerkant, ter hoogte van de dikke rubberen streep, een klein schroefje zitten, precies achter de connector van het frontpaneel. Draai dit schroefje los met een kleine schroevendraaier en zorg ervoor dat je de connector niet beschadigd. Verwijder nu de rubberen knoppen en laat het schroefje gewoon zitten. Verwijder het matalen plaatje en schroef de rubberen knoppen weer vast.

Batterijen
In principe zou de kwaliteit van de meeste accupacks redelijk tot goed moeten zijn. Bedenk echter dat de batterijen ruim een jaar in onze opslag hebben gelegen en dat ze in die tijd niet opgeladen zijn. Het kan daarom nodig zijn om de NiCad's te regenereren of, in het uiterste geval, te vervangen. Soms kan het helpen om kortstondig een grote stroom door de cellen te laten lopen, maar beter is om gebruik te maken van een professionele regenerator. Als de cellen toch vervangen moeten worden, gebruik dan bijvoorbeeld 6 penlight NiCad cellen.   
Batterij

Testen
Nu zit de nieuwe software in de porto. Plaats het accupack terug en zet de portofoon aan. Op het display verschijnt nu gedrurende een korte tijd de tekst Jan C (Jan Corver)
en vervolgens de opstartfrequentie:
Onderstaand de resultaten van de metingen die door PE1MIX, PE1RRT en PE1BXL zijn uitgevoerd aan enkele porto's. De werkelijke resultaten kunnen natuurlijk afwijken.

Meetgegevens
  • Max. zendvermogen
    2,4 W
  • Squelch-niveau
    0,5 µV
  • Signaal-ruisverhouding
    12 dB SINAD bij 0.375 µV
  • Bandbreedte
    15 kHz
  • Zijbanddemping
    > 60dB

De ontvanger is doof
Vrijwel alle porto's blijken na het plaatsen van de nieuwe software direct goed te werken. Bij enkele exemplaren hebben we echter gemerkt dat de ontvanger vrijwel volledig 'doof' is. Na enig onderzoekwerk is gebleken dat dit vrijwel altijd goed zelf is op te lossen. Hiervoor is het nodig de ontvanger af te regelen. Ga als volgt te werk:
  1. Op de porto aan de achterzijde (laat het bedieningspaneel en de batterij zitten).
  2. Sluit een zwak signaal op 145.000 MHz aan op de antenne-ingang. Gebruik hiervoor bij voorkeur een meetzender en regel het uitgangsvermogen daarvan zodanig af, dat het signaal 'in de ruis' hoorbaar is uit de porto. Bij gebrek aan een meetzender kan bijvoorbeeld ook gebruik worden gemaakt van een portofoon waarop in plaats van de antenne een dummy-load is aangesloten. Plaats de zendende portofoon op een dusdanige afstand dat het signaal in de ruis ontvangen wordt.
  3. Regel nu de 5 spoelen en de trimmer in het front-end af op maximale gevoelligheid. In de onderstaande tekening is aangegeven welke afregelpunten het hier betreft. Het front-end bezit nóg een afregelpunt (het onderste) maar hier moet je beslist niet aan draaien. In de meeste gevallen is dit afregelpunt verzegeld.
Overzicht van de modules en afregelpunten

Uitbreidingsconnector
Aan de achterzijde van de porto bevindt zich een ietwat vreemde uitbreidingsconnector. Op deze connector is een aantal belangrijke signalen te vinden, zoals voeding, microfoon en luidspreker. Voor wie erin geslaagd is een microfoon, car-kit of remote control unit te bemachtigen, hebben we hiernaast de aansluitingen van deze connector weergegeven.
Aansluitingen
  1. PTC
    Temperatuurvoeler (batterij)
  2. Mik Ext
    Externe microfoon
  3. U Mik
    Interne microfoon (2V)
  4. Kfz
    Vehicle call
  5. ST2
    PTT knop
  6. RUF1
    Oproeptoon 1 (tevens zijkant)
  7. LSP
    Luidspreker
  8. NFA
    Audio uitgang
  9. RUF2
    Oproeptoon 2 (tevens zijkant)
  10. A3
    Voeding geschakeld
  11. GND
    Ground, massa
  12. A1
    Batterij direct
  13. A2
    Voeding ongeschakeld
  14. RSPK
    Squelch
  15. NFE
    Laagfrequent van ontvanger
  16. NFS2
    Audio direct naar modulator

Wanneer er geen steker in de connector is geplaatst, is een aantal pennen met elkaar doorverbonden. Zodra een steker wordt geplaatst, worden deze doorverbindingen automatisch onderbroken. In de nevenstaande tabel is aangegeven welke pennen in rust met elkaar verbonden zijn.

Laadapparaat HSL-9
Via het museum is een beperkt aantal acculaders voor de Teleport 9 beschikbaar. Hiernaast de technische gegevens ervan. Deze laders zijn voorzien van een geavanceerd laadcircuit dat ervoor zorgt dat de batterij in goede conditie blijft. Tijdens het laden wordt overgeschakeld van snel- naar druppellading wanneer:
  1. De batterij vol is,
  2. Gasvorming ontstaat,
  3. De temperatuur hoger wordt als 60°C
De lader schakelt weer over op snelladen, wanneer de spanning per cel beneden 1,1V zakt. Door middel van een rode en een groene LED op de voorkant van het apparaat wordt aangegeven welke manier van laden actief is.
  
Lader

Technische specificaties
  • Netspanning:
    220V, 50/60 Hz, ±10%
    Omschakelbaar 110V
  • Snellaadstroom:
    260mA/170mA
  • Druppellaadstroom:
    33mA/26mA
  • Batterij type:
    6-cell (type A1, A2)
    10-cell (type B1, B2)
    7-cell (type Ex) mod.
  • Laadtijd:
    max. 4,5 uur

Car-kit MZ-9
Om de portofoon beschikt te maken voor mobiel gebruik, werd door AEG een car-kit ontwikkeld, zodat de porto kan worden aangesloten op de boordspanning van een voertuig. De car-kit beschikt over externe aansluitingen voor antenne, microfoon, luispreker, etc. De pin-bezetting van de uitbreidingsconnector is gelijk aan die van de porto zelf (zie vorige bladzijde). Via een klein plugje (rechts) wordt tevens de antenne-aansluiting overgenomen.

Car-kit

Aansluitingen





Inschakelen
Bij het inschakelen van de porto verschijnt even de tekst Jan C in het display (Jan Corver). Vervolgens verschijnt de opstartfrequentie 145.700. Dit is de frequentie van de repeaters PI3EHV en PI3FRL.

Instellen van de frequentie
Het instellen van een frequentie is zeer eenvoudig en gebeurt met slechts 3 toetsen. Aangezien de frequenties in de 2-meterband altijd beginnen met 14, hoeven deze niet te worden ingetoetst. Het ingeven van een frequentie kan dus beginnen met het 3e cijfer. Dit cijfer geeft dus de hele MHz-en aan (4 of 5). Het volgende cijfer geeft het honderdtal van de kHz-en aan (0-9). Het laatste cijfer is het eerste cijfer van de rasterfrequentie.
Bediening

Meer informatie
DISCLAIMER — Crypto Museum bied de pagina's van het voormalige Museum Jan Corver aan om historische redenen, en is niet verantwoordelijk voor de inhoud ervan. Veel van de aangeboden links zijn niet meer actueel of zijn inmiddels opgeheven.
Any links shown in red are currently unavailable. If you like the information on this website, why not make a donation?
© Crypto Museum. Last changed: Thursday, 24 August 2023 - 10:29 CET.
Click for homepage